:

Waarom lijken vleesvervangers op vlees?

Lucas Arens
Lucas Arens
2025-07-15 11:37:27
Count answers : 2
0
Burger communiceert nu eenmaal beter dan 'sojaschijf'. De consument weet door die naam precies wat het is, en waarvoor hij het moet gebruiken. Dat het naast de aardappelen en de groente hoort. Uit onderzoek blijkt dat, zodra iets een vleesnaam heeft, we er allemaal associaties bij maken. Dat het sappig is en dat we weten hoe we het moeten klaarmaken. Als het anders gaat heten, wordt het ineens een onbekend product en vinden consumenten het veel lastiger om te weten wat ze ermee moeten moeten. Als we het niet kaas, maar een 'plantaardige plak' moeten noemen, vinden mensen dat lastig. De prijs is natuurlijk een interessant aspect. Als jij je gerookte bietjes een vleesproduct noemt – een 'bietsteak' – dan kun je daar 5 euro voor vragen. Zoveel kost het in ieder geval bij de Albert Heijn. Als je even verderop kijkt bij de bietjes, dan kost dat volgens mij 40 cent…