Hoe benader je een leverancier?

Merle Zum Vörde Sive Vörding
2025-07-18 04:34:02
Count answers
: 3
Via de volgende kanalen kun je proberen aan een goede leverancier te komen: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) - Biedt uitgebreide informatie en ondersteuning bij internationaal zakendoen.
Internationale vakbeurzen - Persoonlijk contact met potentiële leveranciers en direct inzicht in producten.
Ambassades en consulaten - Via deze weg leg je contacten met betrouwbare buitenlandse bedrijven.
Kamer van Koophandel - Hier vind je informatie over markten en bedrijfsgegevens.
Brancheorganisaties - Zowel nationaal als internationaal kunnen brancheorganisaties waardevolle bronnen zijn.
Trade offices (China en Taiwan hebben bijvoorbeeld een trade office in Nederland) - Deze trade offices vertegenwoordigen buitenlandse regio’s en ondersteunen bij handel en zakelijke contacten met leveranciers uit de betreffende regio.
Commerciële adressensites - Denk aan online platformen met leveranciersprofielen en reviews van importeurs.
LinkedIn en andere zakelijke netwerken – Steeds meer leveranciers zijn actief op sociale netwerken.
Je kunt hier direct contact leggen en zien met wie je te maken hebt.
B2B-marktplaatsen – Zoals Europages of Made-in-China.com, waar je leveranciers kunt filteren op land, productcategorie of certificeringen.
Persoonlijk netwerk en referenties – Vraag rond bij andere ondernemers of branchegenoten.
Niets werkt beter dan een aanbeveling van iemand met ervaring.
Handig aan internationale vakbeurzen is dat je de leverancier meteen persoonlijk kunt ontmoeten en de producten kunt zien.
Ook zoeken via de ambassade geeft vaak goed resultaat.

Jelle Wendt
2025-07-18 02:28:30
Count answers
: 4
Bellen, afspraak maken en langsgaan. Je kan beter, zeker als je net begint, geen e-mails sturen en afwachten. Dan heb je kans dat je nooit meer iets hoort en dat ze je wellicht niet eens serieus nemen. Persoonlijk contact via telefoon of in persoon is altijd beter. Als je dan een goed verhaal hebt hoeft het geen nadeel te zijn dat je nog klein bent of zelfs nog moet starten.
Niks per brief benaderen. Gewoon opbellen en een afspraak maken.

Jay Scheffers
2025-07-18 02:18:56
Count answers
: 2
Het zal gemakkelijker zijn de best mogelijke onderhandelingsresultaten te behalen als je rekening houdt met aspecten zoals het type leverancier en de markt waarmee je onderhandelt of je klantenprofiel.
Een van de sleutels tot succes in zakelijke bijeenkomsten is goed voorbereid te zijn en daartoe is het van essentieel belang over actuele informatie te beschikken.
Het is interessant om zoveel mogelijk informatie over de leverancier te hebben.
Voor een leverancier is het hebben van een nieuwe klant goed nieuws, maar het is ook een bron van zorg.
Het overwinnen van deze barrières zal gemakkelijker zijn indien de onderneming die klant wil worden, weet hoe het “zichzelf moet verkopen”.
De sleutels tot een win-winsituatie voor beide partijen kan Factoring of Supply Chain Finance zijn.
Zodra een onderneming de “angst” om met leveranciers te onderhandelen heeft verloren, is het dan ook bereid om de markt verder te verkennen op zoek naar andere organisaties die bereid zijn aan haar te verkopen.
Onderhandelingsexperts weten wanneer zij moeten aandringen en wat zij kunnen bieden om een betere deal te krijgen.
Als het om de relatie met een leverancier gaat, kan het nooit kwaad strategieën toe te passen om een betere deal te krijgen.
Vraag de leverancier bijvoorbeeld om een exclusief product aan te bieden of een partnerschapsovereenkomst te sluiten.