Er is een daling in het belang dat consumenten hechten aan de maatschappelijke rol of impact van bedrijven bij hun aankoopbeslissingen.
Het percentage consumenten dat duurzaamheid belangrijk vindt bij de keuze voor supermarkten is gedaald van 69% in 2023 naar 57% in 2024.
Een vergelijkbare daling is te zien bij energie en banken.
Minder mensen proberen producten of diensten te kopen die het milieu zo min mogelijk belasten.
Ook biodiversiteit, eerlijke handel en het gebruik van zo min mogelijk plastic worden minder vaak als criterium gezien bij de aanschaf van producten of diensten.
Dierenwelzijn daarentegen bleef redelijk stabiel, van 49% in 2023 naar 46% in 2024.
Duidelijke, informatieve, en vooral juiste communicatie over duurzaamheidsinitiatieven en –ontwikkelingen moet worden vastgehouden om duurzaamheid onder de aandacht te houden.
Gaf in 2023 nog 54% aan dat ze meer vertrouwen hebben in merken als ze laten zien dat ze een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij, in 2024 is dit gedaald naar 47%, het laagste niveau sinds 2017.
Uit de meting blijkt ook dat minder consumenten verwachten dat bedrijven hen informeren over duurzame ontwikkelingen of een duurzame levensstijl.