:

Wat zijn de kwaliteitseisen van leveranciers?

Yusuf Verharen
Yusuf Verharen
2025-07-14 17:47:42
Count answers : 2
0
Als organisatie stel je eisen aan een leverancier. Deze eisen kunnen betrekking hebben op onder andere de levertijd, kwaliteit of prijs. Wanneer je eisen stelt, is het belangrijk om deze te communiceren én te monitoren. Anders stelt de methodiek niet zo veel voor. Kritieke leveranciers kunnen bij disfunctioneren de bedrijfsvoering van de organisatie in gevaar brengen. Niet kritieke leveranciers, bijvoorbeeld de schoonmaakster of de leverancier van koffiebonen, hebben geen of een minimale impact op de bedrijfsvoering. Niet kritieke leveranciers zijn vaak makkelijk te vervangen. Focus je tijdens de leveranciersbeoordeling op de leveranciers die cruciaal zijn voor het leveren van een kwalitatief product of kwalitatieve dienst aan jouw eigen klant. Het is belangrijk om vooraf goede afspraken te maken met de leverancier. Nog belangrijker is de controle of de gemaakte afspraken ook daadwerkelijke worden nagekomen. Wanneer bijvoorbeeld is afgesproken dat de leverancier in het bezit is van een ISO certificaat, vraag dan om een kopie van dit certificaat. Beoordeel de leverancier periodiek. Begin niet met beoordelen van de leveranciers op het moment dat het nodig is, bijvoorbeeld vlak voor een externe audit, maar start tijdig. Plan voldoende tussentijdse evaluaties in. Ga bijvoorbeeld meerdere keren per jaar een evaluatiegesprek aan. Leg de beoordelingen vast. Na het uitvoeren van de leveranciersbeoordeling is het belangrijk om de prestaties vast te leggen. Hierdoor is het in de toekomst duidelijk hoe de leveranciers presteren. Ook handig voor andere en nieuwe collega’s. Zijn de verbeterpunten daadwerkelijk beter geworden? Op deze manier kan je tijdig keuzes maken om de klanttevredenheid op peil te houden. Daarnaast ben je als organisatie ook nog eens bezig met continu verbeteren.
Kay de Haan
Kay de Haan
2025-07-14 16:05:08
Count answers : 3
0
Bepaal je eisen en verwachtingen. Een manier om dat volgens de ISO-norm te doen is door een cijfer te geven van 1-10 op de volgende onderdelen: Prijs/kwaliteit Service Cijfer Communicatie Accuratie Klachten. 7 of hoger: Leveranciers die hoger scoren dan een 7 daarmee gaat het goed. 6 of lager: Hoogste tijd voor een gesprek met je leverancier. Wat kunnen jullie samen doen om de samenwerking op een hoger level te brengen? Je streeft naar een win-win situatie. Documenteer de afspraken en beoordeel na een aantal maanden opnieuw.
Maya Fredriks
Maya Fredriks
2025-07-14 14:46:04
Count answers : 5
0
Certificaten zoals CO2 prestatieladder, MVO prestatieladder, Lean and Green, ISO 14001 en ISO 26000 kunnen worden gebruikt als selectiecriterium. Er zijn er nog veel meer, maar deze vier zijn breed toepasbaar en inzetbaar. De communicatie met de leverancier is ook belangrijk, transparantie is een belangrijk onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen, dus het is een goed teken als dat wat de leverancier zelf doet op de website genoemd staat of in een jaarverslag gepresenteerd wordt. De leverancier moet concrete voorbeelden komen waaruit blijkt dat en hoe hij het energieverbruik vermindert heeft, alternatieve brandstoffen voor het wagenpark toepast, van duurzame energie gebruik maakt, hoe hij met personeel omgaat, hoe hij zelf zijn leveranciers selecteert. De leverancier kan aangeven hoeveel hij verwacht dat de nieuwe auto’s zullen verbruiken, hoeveel kosten dit bespaart en hoeveel CO2 dit bespaart. Vragen naar uitstoot gerelateerd aan luchtkwaliteit, koolwaterstoffen en geluid is ook belangrijk. Een meerjarenplan is ook belangrijk bij duurzaamheid, hoe zit het met het recyclen en hergebruiken van het product, kun je het teruggeven aan de leverancier en heeft deze er dan een zinnige bestemming voor? Wordt het gemaakt uit gerecycled materiaal en is het weer makkelijk te demonteren? Is het hernieuwbaar te produceren?
Dina van der Laan
Dina van der Laan
2025-07-14 14:09:57
Count answers : 2
0
Jij stelt namens jouw organisatie eisen aan een leverancier. Dit kan betrekking hebben op de levertijd, op de kwaliteit of op de prijs. Deze eisen moet je wel communiceren en ook monitoren, anders heb je er natuurlijk niet zoveel aan. De producten of diensten die jij inkoopt hebben directe invloed op jouw product of dienst, en daarmee dus op de tevredenheid van jouw klanten. Met de juiste spullen zorg je voor een goedlopend proces, wat medewerkerstevredenheid vergroot en de kans op onnodige vertragingen in het proces verkleint. Niemand zit te wachten op gedoe over foute leveringen, iedereen wilt gewoon waar voor z’n geld.
Norah Groen
Norah Groen
2025-07-14 14:05:58
Count answers : 2
0
Uiteraard moeten ook uw externe leveranciers betrokken worden. Als de materialen die een leverancier aanlevert niet kwalitatief zijn, zult u daar uiteraard ook moeilijk een kwalitatief eindproduct van kunnen maken. Het is dus cruciaal dat ook uw leveranciers helemaal aan het begin van het proces uw kwaliteitseisen (en die van uw klanten) kennen. Als je hen betrekt in het proces, kunnen ze een echte partner worden in uw kwaliteitsproces.