:

Wat heeft de keuze van leveranciers te maken met verkopen?

Kian Brouwer
Kian Brouwer
2025-07-14 13:46:41
Count answers : 2
0
Een leverancier die zijn afspraken niet nakomt kan je flink in de problemen brengen. Je ontvangt de producten bijvoorbeeld te laat of krijgt de verkeerde producten toegestuurd. Of erger, je blijkt zaken te doen met een leverancier die geldproblemen heeft. Bij een faillissement kun je je aanbetaling of spullen kwijtraken. Zorg dat de leverancier vertrouwen in je krijgt. Dat doe je bijvoorbeeld met een meerjarenplan: je beschrijft voor bijvoorbeeld de komende drie jaar hoe je wilt groeien met je bedrijf. Verdiep je in de leverancier en stel kritische vragen. Zo laat je zien dat je moeite genomen hebt je voor te bereiden en dat je serieus bent en weet waarover je praat. Soms willen leveranciers dat je meerdere bestellingen tegelijk doet. Of dat je een grotere bestelling doet dan je van plan was. Geef duidelijk je grenzen aan, vaak kun je dan wel een enkele of kleinere bestelling plaatsen. Maar ontwikkel je zelf een product, dan ben je waarschijnlijk op zoek naar een fabriek die het voor je kan maken. Je kunt online rondkijken, bijvoorbeeld op marktplaatsen en platformen voor bedrijven (b2b). Of websites als Europages en Kompass. Zo krijg je een beeld van welke bedrijven voor jou interessant zijn. En praat met zoveel mogelijk mensen over je plannen. Het liefst met ondernemers uit hetzelfde vakgebied. Zo kom je er bijvoorbeeld achter wat belangrijke beurzen zijn. Daar laten bedrijven hun producten zien. Misschien kun je een keer mee naar zo’n beurs. Je komt dan gemakkelijker in gesprek met de juiste mensen. Lukt het niet een leverancier dichtbij huis te vinden? Dan kun je ook buiten de landsgrenzen kijken. De zoektocht naar een leverancier is vaak een combinatie van onderzoek doen en veel mensen spreken. Bedenk hierbij naar wat voor leverancier je precies op zoek bent: een groothandel waar je spullen voor je bedrijf inkoopt? Of een fabrikant? Een leverancier die bij je past vinden, is dus de eerste stap die je moet zetten om jouw producten van de grond te krijgen en verkopen. De leverancier wil waarschijnlijk dat je een deel van het bedrag vooruitbetaalt. Durf te onderhandelen over het bedrag. Onderhandel ook over de levertijd en maak afspraken over staffelkorting: hoe meer je bestelt, hoe hoger de korting. Vraag een offerte op bij meerdere bedrijven. Zo kom je erachter of de prijs die de leverancier vraagt redelijk is. Valt de prijs hoger uit? Dan heb je een goede reden om te onderhandelen.
Kevin Oostveen
Kevin Oostveen
2025-07-14 11:48:58
Count answers : 2
0
Hoe beter jouw doorverkopen zijn, hoe meer jij het volgende seizoen zal inkopen. Win-win situatie in de klassieke vorm. Hier kan je jouw cijfers goed delen om nog meer uit de samenwerking te halen. Als de doorverkopen tijdens het seizoen terug lopen. Als je hulp nodig hebt, om het tot een goed verkoopseizoen te brengen. Of als het merk op de eigen website eerder afprijst, echter geen afprijsvergoeding beschikbaar stellen voor hun verkooppunten. Hoeveel verkoop je van het merk? Wat is de bruto winst marge (niet in procenten, in euro’s). Want van de euro’s leven we. Jouw winkel wil de consument bedienen in de vraag en een artikel over de toonbank laten glijden.