:

Wat is de hamburger methode?

Frederique Şahin
Frederique Şahin
2025-08-10 06:15:50
Count answers : 2
0
Het model wordt ook wel het ‘feedback hamburger model’ genoemd, omdat je de verbeterpunten tussen twee positieve punten (een positieve opening en een positieve afrondende) plaatst. Het is daarmee te vergelijken met het beleggen van een hamburger of sandwich: 2 broodjes met beleg in het midden. Het brood staat voor de positieve punten, het beleg voor de verbeterpunten. Deze verbeterpunten zitten geklemd tussen de 2 broodjes.
Pim van den Heuvel
Pim van den Heuvel
2025-08-10 04:52:23
Count answers : 2
0
Om te zorgen dat feedback positief wordt opgevat door de ontvanger, kun je het Hamburgermodel gebruiken. Ook wel bekend als het Top-tip-top model. Het is een vorm van opbouwende kritiek, waarbij je begint en afsluit met iets positiefs en in het midden zit het stukje voor verbetering. Door positief te beginnen, is de ander geneigd om naar je te luisteren en voelt hij of zij zich niet direct aangevallen. In het stukje verbetering benoem je concreet de situatie, het gedrag en welk effect het op jou heeft. Een voorbeeld hiervan: ‘Het verslag is professioneel en deskundig. Dit is fijn om te lezen. De presentatie sloot minder goed aan op het verslag, doordat het minder to the point was. Hierdoor raakte ik soms de focus kwijt.’ Hierna bespreek je het gewenste gedrag: ‘Voor een volgende keer kun je een korter en bondiger verhaal maken, door de hoofdlijn aan te houden in je presentatie.’ Als laatste benoem je iets positiefs zoals: ‘Ik vind het fijn om te merken dat je zo enthousiast bent en je hebt de presentatie visueel erg sterk gemaakt.'
Isabella van der Heyden
Isabella van der Heyden
2025-08-10 03:31:28
Count answers : 3
0
De “hamburger” techniek Ook wel bekend als de sandwich techniek. Deze is makkelijk te gebruiken als je een e-mail moet sturen waarin je een lastige boodschap moet overdragen. Een hamburger bestaat uit twee halve broodjes, maar het gaat natuurlijk om het vlees in ’t midden. Dus op die manier deel je je boodschap ook in: Positieve start (benoem iets wat goed gaat, iets positiefs, iets waar je blij over bent.) Geef de eigenlijke boodschap. Sluit weer met iets positiefs af.