Misschien wel de beste reden: u draagt bij aan een betere wereld.
De ecologische voetafdruk van uw processen en producten verkleint en u helpt de planeet een stukje groener te maken.
Duurzaam ondernemen kan uw kosten verlagen.
Denk aan energiebesparing door bijvoorbeeld efficiëntere apparaten of het verminderen van afval.
Minder verspilling betekent minder kosten.
Zo simpel is het.
Een groeiend aantal klanten vraagt om duurzame producten en diensten.
Vanuit intrinsieke motivatie – ze kiezen liever voor een organisatie die geeft om de planeet.
Maar steeds vaker ook vanuit wet- en regelgeving: organisaties worden verplicht om de informatie van hun leveranciers mee te nemen in hun duurzaamheidsrapportages.
Door nu al duurzaam producten en diensten aan te bieden, bouwt u een voorsprong op ten opzichte van de concurrenten.
Dit trekt niet alleen klanten aan, maar ook gemotiveerde werknemers die graag voor een duurzaam bedrijf werken.
Duurzaam ondernemen biedt kansen voor nieuwe verdienmodellen en omzetstromen.
Welke nieuwe, milieuvriendelijke producten en diensten zijn er mogelijk?
Welke nieuwe markten en doelgroepen kunt u daarmee aanspreken?
Mooie bijvangst is dat het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen uw organisatie uitdaagt om innovatief te zijn.
Deze innovatieve mindset houdt uw mensen en daarmee uw bedrijf fris en up-to-date.
De wereld verandert en duurzaamheid wordt steeds belangrijker.
Door nu al stappen te zetten, maakt u uw bedrijf klaar voor de toekomst.
Gezien de huidige maatschappelijke ontwikkelingen hebben duurzame bedrijven een grotere kans op winst en zelfs overleven dan bedrijven die deze stappen niet zetten.
Door voorop te lopen, borgt u de continuïteit van uw organisatie.
Niet alleen klanten, maar ook investeerders en partners kijken steeds meer naar duurzaamheid.
Een duurzaam beleid kan zorgen voor betere samenwerkingen en nieuwe kansen.
Veel stakeholders gaan graag in zee met een duurzaam bedrijf.
Bovendien stimuleert Europa investeerders om te investeren in duurzame bedrijven.
Door de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) moeten steeds meer bedrijven in Europa gedetailleerd rapporteren over hun duurzaamheidsprestaties.
Dit vraagt om transparantie over uw ecologische voetafdruk, sociale impact en governance.
Voor veel bedrijven een flinke uitdaging, maar ook een kans om het duurzaamheidsbeleid op orde te krijgen en te laten zien wat u doet.
Daarnaast zet Nederland in op circulariteit in 2030.
Dit houdt in dat bedrijven hun afvalstromen drastisch moeten verminderen en in moeten zetten op hergebruik en recycling.
De overheid stimuleert dit met subsidies en strengere eisen.
Door nu al kritisch te kijken naar uw afvalstromen en bedrijfsprocessen bespaart u kosten en is uw bedrijf voorbereid op de toekomst.