:

Hoe stel je een menukaart op?

Evie Luster
Evie Luster
2025-07-20 11:32:18
Count answers : 0
0
Let op het formaat van de kaart, de indeling en vertel ook precies genoeg. Met een menukaart van formaat, een aparte wijnkaart, bierkaart én cocktailkaart op tafel lijkt het al snel op kwartetten. Te minimalistische menukaarten zijn weer het andere uiterste, het lijkt hip maar zegt onvoldoende over wat er op je bord ligt. Zorg voor een schone en compacte kaart, waarbij je met categorieën overzicht aanbrengt. En less is more: houd het aanbod beperkt, want je wil geen keuzestress veroorzaken aan tafel. Wat dacht je van bovenaan de kaart beginnen met de gerechten waar een mooie marge op zit? Wat gasten als eerste zien op een menukaart wordt net wat vaker besteld. Zie je kaart als een gigantisch visitekaartje dat opengeklapt wordt op tafel. Zo laat Vivian den Hollander de identiteit van haar restaurant vooral zien op de menukaart. Werk met de highlights uit je keuken. Menukaarten zijn allang niet meer de standaard lange lijsten van vroeger. Voeg bijvoorbeeld je mooiste gerechten samen in een proeverij, laat door een vormgever jouw signature dish extra van de kaart spatten of geef een tip dat extra truffel op de risotto mogelijk is.
Matthijs Zhang
Matthijs Zhang
2025-07-20 10:09:59
Count answers : 1
0
Je maakt een prachtig menu voor een restaurant of evenement met de gratis online menumaker van Adobe Express. Bekijk onze sjablonen en laat je inspireren, of ontdek het perfecte ontwerp om op maat te maken. Je hebt nog meer creatieve tools tot je beschikking tijdens het hele ontwerpproces, waaronder gratis gelicentieerde Adobe Fonts, tekstsjablonen, grafische ontwerpmiddelen en royalty-vrije Adobe Stock-foto’s. Zorg ten eerste dat alles goed leesbaar is en werk daarna pas aan de uitstraling van het menu. Kies een lettertype dat je eenvoudig kunt lezen, maak nette secties en laat genoeg ruimte vrij tussen de secties en aan de randen zodat de lezer het ontwerp eenvoudig kan begrijpen. Hierna bepaal je de kleuren, beelden en randen voor een mooi ontwerp. Vergeet tot slot niet alles na goed na te lezen. Dupliceer het menuproject in de Adobe Express-app en maak nieuwe versies met nieuwe gerechten of speciale aanbiedingen. Gebruik de functie Meer pagina’s om extra menupagina’s te maken. Maak ook een versie van het menu die je online kunt delen. Kies de afmetingen op basis van hoeveel informatie het menu moet bevatten en waar je het menu gaat gebruiken (bijv. op tafel, in een display of in een kaarthouder). Onze menusjablonen bevatten standaardmaten voor restaurants (22 bij 28 cm), menukaarten voor bruiloften (12,7 bij 17,8 cm) en unieke dunne menu's (10 bij 24 cm). Je kunt ook zelf een formaat invoeren.
Kyara Badal
Kyara Badal
2025-07-20 08:15:57
Count answers : 2
0
Bij de menu heb je de volledige aandacht van de gast. Dit is jouw kans om je meest winstgevende gerechten/dranken te verkopen. In het vakgebied van menuleer ontdekken we 5 criteria voor een rendabel en aantrekkelijk menu: de leesrichting het aantal keuzeopties de prijsvermeldingen het ontwerp de verwoording. Wist je dat mensen op een bepaalde manier je kaart bekijken? Onderzoek toont aan welke items op een menukaart het meest in het oog springen. Dit noemen we de ‘sweet spots’ van je menukaart. Bij een dubbele kaart zie je dat de ‘sweet spot’ op de rechterzijde valt. Bij een drieluik-kaart zijn er 2 ‘sweet spots’. Het is logisch dat je specialiteiten en meest winstgevende producten op die plek moeten staan. De hardlopers van je restaurant vermeld je in de “sweet spot” van je kaart. Wat is dan het 'magic number'. Dat is moeilijk te zeggen, maar onderzoek wijst uit dat je het best bij maximum 46 keuzes houdt. Of het nu 42 of 48 keuzes zijn, maakt eigenlijk niet uit. Belangrijk is dat je beseft dat je de keuze best beperkt om rendabeler te zijn. Nog een tip: bundel maximum 7 keuzes per categorie. Dat is comfortabel voor de gast om te kiezen en de kaart te 'scannen'. Eurotekens wel of niet vermelden? Tenzij jouw concept inzet op uiterst lage prijzen, dan zet je je prijzen niét prominent op je kaart. Waarom zou je de prijzen in koeien van letters op je kaart zetten? De prijs is uiteindelijk het meest onprettige deel van de avond. Daar wil je de gast zo weinig mogelijk mee confronteren. En jij wil natuurlijk ook dat de gasten eerst naar de producten kijken, en pas in tweede instantie naar de prijzen. Een belangrijke tip: houd de prijsvermelding subtiel. In menu-engineering heet dit “nested pricing”: Zet de prijs in hetzelfde lettertype als het gerecht, zo glijden de ogen over de prijs. Schrijf de prijs altijd kleiner (gemiddeld 2 lettergroottes kleiner) dan het gerecht. Laat de eurotekens weg. Zet je prijzen niet in een aparte kolom, lijn je prijzen m.a.w. niét uit. Een voorbeeld van 'nested pricing', een subtiele prijsvermelding. Volgorde van de prijzen? Start met de hoogste prijs en wissel daarna af met lagere en hogere prijzen door elkaar. Dit geeft de gast het gevoel dat alles aanvaardbaar geprijsd is. Een paar dure gerechten (binnen het budget van de gast) geeft het gevoel dat de gerechten van hoge kwaliteit zijn. Vermeld bv. eerst een fles wijn van 60 euro, vervolgens een fles van 42 euro en dan weer één van 58 euro. Een rijtje van laag naar hoog? Dat is in elk geval geen goed idee. Welke items ga je in schijnwerpers plaatsen? In menu-engineeringtaal heet dit “boxing”. Je zet de meest winstgevende gerechten in een kader. Het is bijvoorbeeld zonde om het kidsmenu te omkaderen. Want dat is niet het menu dat je het meest wil verkopen. Tenzij je een indoor speeltuin runt natuurlijk. TOOL-TIP: www.canva.com Zelf je menukaart maken? Wij raden de tool Canva aan om je kaarten te ontwerpen of om inspiratie op te doen. Zeker in coronatijden kan je deze tool gebruiken om snel een “noodkaart” te ontwerpen. Gratis en voor niks. Weet jij welke items van je menu extra aandacht verdienen? Die kan je best omkaderen. Dit wordt 'boxing' genoemd. Ook de schrijfstijl doet veel. Als je biologische producten gebruikt, benadruk dat dan ook op je kaart. Termen als “biologisch”, “ambachtelijk”, “slow-cooked”, “yoghurt van de lokale boer”, “vegan”, … zijn erg in trek. Moet je daarom heel je keuken omgooien? Zeker niet. Maar als je af en toe zo’n product gebruikt, dan komt het jouw menukaart alleen maar ten goede. Een vol-au-vent en een steak friet zou je ook wat anders kunnen omschrijven. Laat je creativiteit de vrije loop en laat de gasten watertanden! Nog een laatste tip: Heel wat gasten checken thuis al de menukaart. Besteed dus ook voldoende aandacht aan je online menupagina, want daar begint het kiezen (en watertanden) al ...!